تبعیت از سیره حضرت زهرا در مواجهه با اختلاف امت الزامی است
واضح ترین دلیل و روشن ترین گواه برای حق جویان و هدایت طلبان، تبعیت از سیره حضرت زهرا سلام الله در مواجهه با اختلاف امت پس از رحلت رسول الله می باشد.
هر انسان حقیقت جو و دین طلبی، بایستی حداقل این دو فرموده رسول خدا را ــ که مورد پذیرش هر دو فرقه شیعه و سنی است ــ یاد بگیرد و در معنای آن ها خوب تفکر، تأمل و اندیشه نماید؛ تا بتواند با استناد به محتوای این دو روایت شریف، مذهب حق و باطل را از یکدیگر جدا ساخته و با بهره گیری از معارف عمیقی که در این دو حدیث گهربار نهفته است، انتخاب خویش را در پیروی از مذهب حق و طرد مذهب باطل استوار سازدو به هنگام لزوم نیز با استناد به آن ها، از اصالت و حقانیت مطلق مذهب برگزیده اش، عالمانه دفاع نماید.
حدیث یکم
حدیث ثقلین 1 است که رسول خدا فرمودند:
در میان شما دو امانت نفیس و گران بها باقی می گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری عترت من (اهل بیت من) است، مادام که به هر دوی آن ها با هم، چنگ زنید؛ هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد.
و این دو هیچ گاه از همدیگر جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
این تصریح رسول خدا که از تواتر لفظی2 برخوردار است، بیانگر عصمت حضرت فاطمه زهرا می باشد.
عصمتی که خدای متعال در آیه تطهیر3، به تضمین آن خبر داده است.
حدیث دوم
حدیث «حرمت ایذای فاطمه» است که دارای تواتر معنوی4 می باشد.
در این حدیث، رسول خدا با الفاظ گوناگونی هشدار داده اند:
فاطمه پاره تن من است؛ هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.5
دانشمند بزرگ شیعه مرحوم سید مرتضی حسینی فیروز آبادی در جلد سوم از کتاب خود به نام «فضائل الخمسه من الصحاح الستّه»احادیث مربوط به این موضوع را از منابع معتبر اهل سنت جمع آوری نموده اند، که به برخی از آن ها اشاره می نماییم:
فاطمه پاره تن من است؛ مرا آشفته می سازد، هر آنچه او را آشفته کند؛ و مرا ناراحت می سازد، هر آنچه او را ناراحت کند.6
همانا فاطمه پاره تن من است؛ هر آنچه او را بیازارد مرا آزرده است.7
همانا فاطمه پاره تن من است؛ هر آنچه او را بیازارد، مرا می آزارد؛و هر آنچه او را اندوهگین سازد، مرا اندوهگین می نماید.
رسول خدا خطاب به حضرت فاطمه فرمودند:
همانا خداوند به غضب تو، غضب می کند؛ و به خوشنودی تو، خوشنود می شود.8
پی نوشت ها
1-دانشمند بزرگ شیعه مرحوم میر حامد حسین هندی (متوفی 1306 ق) حدیث فوق را از 502 منبع ــ که همگی از بزرگان اهل سنت نگارش یافته ــ نقل نموده است.
مجموعه تحقیقات ارزشمند ایشان درباره سند و دلالت حدیث ثقلین در اثر بی نظیر وی به نام «عبقات الانوار» به چاپ رسیده است.
2-محور مشترک خبرها، لفظ معین است.
3-سوره احزاب آیه 33
4- محور مشترک خبرها، قضیه دارای معنای معین است و محور مشترک، مدلول مطابقی خبرهاست.
ر.ک: اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه (تألیف: استاد جعفر سبحانی)
5-صحیح بخاری، حدیث شماره 3437 و 3483؛ کنزالعمّال (تأالیف : متقی هندی)، ج 6، ص 220؛ فیض القدیر (تألیف: مناوی)، ج 4، ص 421.
6-مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 328؛ حلیلة الاولیاء (تألیف: ابونعیم )، ج 2، ص 40.
7-صحیح مسلم، حدیث شماره 4483؛ سنن ترمذی، ج 2، ص 319.
8-مستدرک حاکم نیشابوری،ج3،ص 153؛اُسدُ الغابه(تألیف: ابن اثیر)، ج 5،ص 522؛ تهذیب التهذیب (تألیف: ابن حجر)، ج 12،ص 441؛ الاصابه (تألیف: ابن حجر)، ج 8،ص 159؛ کنز العمّال (تألیف: متقی هندی)، ج 7،ص 111، مسند ابی یعلی، ج 1، ص 190.
[با توجه به این که حاکم نیشابوری در کتاب خود، احادیث صحیح را طبق شروط بخاری و مسلم آورده است؛ باید کفت: حدیث فوق، برطبق مبنای بخاری و مسلم، صحیح است و مورد قبول آن دو نیز می باشد.
حال چرا بخاری و مسلم، این حدیث را در آثارشان ثبت نکرده اند؛ جای تعجب دارد!]