ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    طب از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام

    شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۱۶ ب.ظ

    انسان که آفریده خدا و خلیفه و امانت دار اوست ، برای زندگی و حیاتی آفریده شده است که در پیوندهای گوناگون خود، خدامحور است و در این زندگی و بندگی، به بدن سالم نیاز دارد و بهره مندی همه جانبه او از سلامتی، اساس فعالیت های وی در زندگی مادی و معنوی است که در زبان پیامبر گرامی اسلام از آن به نعمت پنهان و ناشناخته یاد شده است، زیرا یکی از عوامل آرامش زندگی و بندگی خدا، برخورداری از جسم و جان سالم است از این رو عقل و نقل، حفظ تندرستی و حفظ نفس را لازم و واجب شمرده اند.

    دسته ای از روایات درباره حفظ نفس و مراقبت از بدن و نیز پرهیز از زیان رساندن به آن، اهمیت ویژه ای داده و بر حفظ و صحت آن تآکید دارند؛به گونه ای که در برخی روایات، بدن و اعضای آن از امانت های الهی به شمار آمده اند و خدای متعال رعایت امانت ها را از ویژگی های برجسته مومنان و نمازگزاران واقعی یاد کرده است.

    در ادامه به بیان برخی از این روایات می پردازیم...

                                                                          

                                                                                         


    رسول مکرم اسلام می فرمایند: ... گوش، چشم، زبان و قلب امانت هستند و هرکس امانت را رعایت نکند ایمان ندارد.

    و در حدیثی خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمودند: ای علی! هرکس شراب را برای غیر خدا ترک کند خدا او را از شراب بهشتی سیراب سازد. علی علیه السلام پرسید: برای غیر خدا؟

    حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: آری، به خدا سوگند! هرکس آن را برای حفظ جانش ترک کند خدا او را بدین سبب سپاس میگزارد.

    در روایتی دیگر رسول خدا از خوابیدن بر بامی که حفاظ ندارد نهی کرده است؛ همچنین آن حضرت به ابوذر فرمود: ای ابوذر! سلامتی پیش از بیماری را دریاب و از آن برای زمان بیماری بهره گیر؛ نیز فرمود: هرکه روز و شب را سپری می کند و سه نعمت را در اختیار دارد، نعمت دنیا بر او تمام است: سلامت بدن، امنیت و هزینه روزانه و اگر چهارمین نعمت را نیز داشته باشد تمام نعمت دنیا و آخرت را در اختیار دارد و آن اسلام است. و همچنین فرمود: امنیت و عافیت دو نعمتی هستند که بسیاری از مردم در آن ها مغبون اند.

    امیرالمومنین علی علیه السلام نیز می فرمایند: ارزش دو چیز را نشناسد مگر کسی که آن ها را از دست داده باشد: جوانی و عافیت.

    امام صادق علیه السلام فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید؛ همچنین فرمود: پنج چیز است که اگر کسی آن ها را نداشته باشدزندگی برای او گوارا نیست: سلامتی یکی از آن موارد است.

    با این مقدمه به بیان عوامل سلامت از دیدگاه معصومین علیهم السلام می پردازیم.

    کنترل غذا خوردن و رعایت بهداشت: امیر مومنان حضرت علی علیه السلام می فرماید: هرکس غذای پاکیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا دست بکشد و موقع تخلی خودداری نکند، جز به مرض مرگ بیمار نگردد.

    امیر مومنان به امام حسن علیه السلام می فرماید: می خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از زحمت درمان بی نیاز گردی؟ عرض کرد: آری. فرمود: بر سر سفره منشین مگر آن که گرسنه ای و از کنار سفره برنخیز مگر وقتی که هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیکی انجام ده، و پیش از خوابیدن به دستشوی برو. هرگاه این ها را رعایت کردی از درمان بی نیاز می شوی.

    امام رضا علیه السلام می فرماید: اگر مردم کم غذا بخورند بدن هایشان اعتدال و استواری یابد و از معصوم سلام الله علیه نقل شده است: هرکس کم غذا بخورد بدنش سالم یابد و قلبش صفا یابد.

    رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: معده، حوض بدن است و رگ ها به آن پیوسته اند، پس هرگاه معده سالم باشد رگ ها سلامتی صادر می کنند و هرگاه معده بیمار باشد رگ ها بیماری صادر می کنند و باز می فرماید: معده خانه هر دردی و پرهیز پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور که با تو سازگار باشد.

    رسول مکرم اسلام می فرماید: مسافرت کنید تا تندرست باشید.

    امام سجاد علیه السلام میفرماید: به حج و عمره بروید تا صحت بدن یابید.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">