پوشش در دیدگاه اهل بیت علیهم السلام
اهمیت پوشش
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند؛ نیز می فرماید: پوشش و لباس نشان بی نیازی است؛ همچنین می فرماید: تن با سه چیز شاداب و پروریده می شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل.
امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می سازد؛ نیز می فرماید: لباس پاکیزه غم و اندوه را می زداید و برای نماز نیز لازم است.
نهی از برهنگی
امام صادق علیه السلام می فرماید: کسی که در حمام بدون لنگ باشد و دیگری به او نگاه کند، رسول خدا صلی الله علیه و آله هر دو را لعنت کرده است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: ای علی! خدا عریان شدن و بدون لنگ زیر آسمان غسل کردن و ورود در نهر آب و حمام را نمی پسندد. امیرمؤمنان سلام الله علیه نیز می فرماید: هرگاه برهنه می شوید شیطان با چشم طمع به شما می نگرد، پس خود را بپوشانید.
آداب پوشش
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید؛ همچنین می فرماید: کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید؛ نیز می فرماید: هرگاهد خواستی کفش و لباس بخری، خوب و نو آن ها برگزین و می فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش ها و نعلین های پاره پاره و وصله دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد.
نکته: پیام این گونه احادیث این است که مسلمانان با رعایت نظافت و انتخاب جنس خوب در پوشاک، در زندگی ساده زیست باشند و تجمل گرا نباشند.
و همچنین می فرماید: هرگاه لباستان را درآورید بر آن بسم الله بخوانید؛ و نیز می فرماید: هرگاه لباستان را درآورید آن ها را تا بزنید.
امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: هرکس به ادامه زندگی علاقه مند است، کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشید.
امام صادق علیه السلام می فرماید: پس از استحمام، هنگام پوشیدن لباس بگو:«اللَّهُمَّ ألبِسنی التَّقوَی وَ جَنِّبنِی الرَّدَی»؛ «خدایا! لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم کن»، هرگاه چنین کردی از هر دردی در امانی.
راوی می گوید: امام رضا علیه السلام لباس را از سمت راست می پوشید و هرگاه لباس نو بر تن می کرد بر کاسه ای از آب ده بار سوره قدر و ده بار سوره توحید و ده بار سوره کافرون می خواند و سپس آن را بر لباس نو می پاشید، آن گاه می فرمود: هرکس پیش از پوشیدن لباس نو چنین کند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می برد مادامی که تاری [نخی] از آن لباس باقی است.
اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا رواست که مؤمن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری، پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری، این ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس ترحیم] را پیراهن کار قرار دهی!
امام صادق علیه السلام می فرماید: کمترین حد اسراف، استفاده بیجا [در حال کار و عادی] از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است؛ همچنین می فرماید: پوشیدن کفش سیاه و نعلین زرد سنت است؛ نیز می فرماید: هرکس کفش زرد بپوشد پیش از آنکه کهنه شود سودی عایدش گردد.
همچنین می فرماید: هرکس کفش زرد بپوشد پیوسته در شادمانی است تا مندرس شود؛ همچنین می فرماید: سزاوار است که صاحب عزا عبا نپوشد و پیراهنی بر تن کند که شناخته شود و سزاوار است که همسایگان سه روز از طرف او [از مهمانش] پذیرایی کنند، کنایه از اینکه صاحب عزا، لباس مرتب معمولی نپوشد.
پوشش های پسندیده
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: برای حضور در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونه ای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید؛ زیرا خدا زشتی و زشت نمایی را دوست ندارد؛ همچنین می فرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن کفن کنید؛ نیز می فرماید: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمی کنم تا پس از من سنت شود.
امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: لباس پنبه ای بپوشید، چرا که آن لباس رسول خدا صلی الله علیه و آله و لباس ما [اهل بیت] است و آن حضرت لباس پشمین و مویین را جز هنگام بیماری نمی پوشید. البته این بدان معناست که هر یک از لباس پشمی و پنبه ای در مورد مناسب خود سزاوار پوشیدن است.
راوی گوید: هرگاه امام حسن علیه السلام برای اقامه نماز برمی خاست بهترین لباس را می پوشید. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را می پوشید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا می کنم. و او می فرماید: «در هر مسجدی خود را بیارایید»، از این رو، دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.
امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می شود، گشودن و باز گذاشتن دکمه های پیراهن و قبا و ...؛ همچنین می فرماید: هرکس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.
امام باقر علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله امتش را از به دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زربافت و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.
امیرمؤمنان سلام الله علیه پیوسته می فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می کند.
امام صادق علیه السلام می فرماید: کفش باریک و نوک دراز نپوشید، چرا که آن، کفش فرعون ان و نخستین بار او آن را پوشید.
به فرموده امام صادق علیه السلام: رسول خدا صلی الله علیه و آله مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می فرمود.
لباس شهرت
رسول خدا صلی الله علیه و آله از انگشت نما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط) نهی فرموده است: افراط در نازکی، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت، زبری و کوتاهی آنو نیز می فرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز می فرماید: هرکس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین می فرماید: هرکس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.
امام حسین علیه السلام می فرماید: هرکس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباسی از آتش بر او بپوشاند.
امام صادق علیه السلام می فرماید: خدا لباس شهرت را دشمن دارد؛ همچنین می فرماید: برای خواری مرد همین بس که لباسی انگشت نما و بدنام کننده بپوشد.
منبع: کتاب مفاتیح الحیاة تألیف آیت الله جوادی آملی