ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    تفریحات سالم و ورزش

    چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۰۵ ب.ظ

    تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین کننده سلامتی آدمی اند که در روایات اهل بیت سلام الله علیه اهمیت ویژه ای به آن ها داده شده و برای آن ها مصادیقی را ذکر کرده اند. یکی از آثار بهره مندی از تفریحات سالم و حلال، تقویت و یاری انسان در انجام دیگر امور دینی و زندگی است.


    رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: خردمند اوقات روزانه اش را به چهار بخش تقسیم می کند:... بخشی از آن را برای بهره جویی از حلال قرار می دهد و این بخش قسمت های دیگر را تقویت می کند و مایه آرامش و آسایش قلب می شود.

    اهمیت تفریحات سالم

    رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: به سرگرمی و بازی بپردازید، زیرا دوست ندارم خشونت در دینتان مشاهده شود.

    امیرمؤمنان سلام الله علیه در تفسیر آیه «لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا» می فرماید: سلامتی، توانایی، فراغت، جوانی، نشاط، بی نیازی و ثروت خود را فراموش نکن و با بهره گیری [سالم] از آن ها در پی آخرت باش.

    امام صادق علیه السلام می فرماید: در حکمت آل داوود آمده که برای مسلمانان خردمند سزاوار است که جز میان سه کار نگردد: ترمیم زندگی، توشه یابی برای آخرت و لذتی در غیر خرام.

    امام کاظم علیه السلام می فرماید: بکوشید شبانه روز خود را به چهار بخش تنظیم کنید: بخشی برای مناجات با خدا، بخشی برای تأمین هزینه زندگی، بخشی برای همنشینی با برادران و دوستان مورد اعتمادی که با صفای باطن در عیب زدایی شما سهم دارند و بخشی نیز برای لذت جویی از حلال.

    همان حضرت می فرماید: برای خویش از لذایذ حلال دنیا بهره ای در نظر بگیرید، تا حدی که به بی مبالاتی [دوری از مروت] و اسراف نرسد و بدین وسیله به کارهای دینی بپردازید، زیرا روایت شده است: کسی که دنیایش را برای دینش رها کند از ما نیست.

    آثار تفریحات سالم

    امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: اوقات سرور و شادمانی فرصت مناسبی برای طراوت روح و جان است؛ نیز می فرماید: سرور و شادمانی مایه انبساط روان و افزایش طراوت است.

    ورزش های ناپسند(تفریحات ناپسند)

    از امیرمؤمنان سلام الله علیه نقل شده است: مهره بازی، تیله بازی، جویدن سقز، پوشیدن لباسی که آدمی را انگشت نما می کند و گشودن دکمه های لباس خصلت هایی از قوم لوط است.

    امام باقر علیه السلام می فرماید: انواع بازی های قمار جزء میسر شمرده می شود[که در قرآن، کاری شیطانی شمرده شده است].

    امام رضا علیه السلام می فرماید: خدا بندگانش را از همه قمار ها (بازی های دارای برد و باخت) نهی و به اجتناب از آن ها امر فرمود و آن ها را رجس و پلیدی نامید و فرمود: پلیدی هایی هستند که گرایش به آن ها برخاسته از وسوسه های شیطان است، پس از آن ها بپرهیزید... . 

                                                                        منبع: کتاب مفاتیح الحیاة تألیف آیت الله جوادی آملی

    • ۹۲/۰۱/۲۱
    • ثاقب زهرا

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">