ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    استفاده از فرصت

    سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱ ب.ظ

    رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خدا در زندگیتان، نسیم های حیات بخشی را جای داده، با آمادگی فراوان، آن فرصت ها را دریابید و از آن ها استفاده کنید. و نیز فرمود: مؤمن باید از نیرویش به نفع خود، و از دنیایش برای آخرتش، و از جوانی پیش از پیری اش، و از زندگی پیش از مرگش بهره بگیرد.


    امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمود: فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد، هرگاه فرصت های خیری پیش می آید غنیمت بشمارید و از آن ها بهره بگیرید. و نیز فرمود است: فرصت [مناسب] زود می گذرد و دیر برمی گردد.

    به فرموده امام باقر علیه السلام: خواسته هایت را با پیش آمدن فرصت، به دست آر و هیچ فرصتی همچون دوران فراغت و تندرستی نیست. همچنین فرمود: از کوتاهی کردن به هنگام فراهم بودن فرصت بپرهیز؛ زیرا این عرصه نوسانی را در بر دارد که برای صاحبانش زیانبار است.

    امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمود: شب و روز، در تو کار می کنند، پس تو در آن ها کار کن؛ و از تو می گیرند، پس از آن ها بگیر؛ و نیز می فرمایند: کسانی که وقتشان پایان یافته مهلت می طلبند، و مهلت دارندگان کوتاهی می کنند!

    نکته: یاقوت با وقت به دست می آید ولی وقت یا یاقوت به دست نخواهد آمد، و به فرموده امیرالمؤمنین سلام الله علیه: وقت اگر بیهوده بگذرد مقت [موجب خشم/بیزاری] است.

    فرصت جوانی: امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمود: جوانی که اهل تن پروری بوده و در دوران سلامتی، سرمایه ای مهیا نکرده و در اولین فرصت های زندگی و نیرومندی درس عبرتی نگرفته و درخشنده ترین دوران عمر را به رایگان از کف داده، آیا می تواند در پیری جز شکستگی و ذلّت انتظاری داشته باشد؟ و نیز فرمود: کسی که خویشتن را به کارهای غیر ضروری سرگرم کند با این عمل، کارهای ضروری خود را تباه کرده است.

    همچنین در روایتی می فرماید: فرصت را در وقت خود غافلگیر کن، که چون فوت شود دیگر به آن دسترسی نخواهی داشت. و هر که فرصت را از زمان (بهره گیری)اش به تأخیر اندازد، مطمئن باشد که از دستش خواهد رفت. از دست دادن فرصت، مایه اندوه است. [پس] فرصت را به وقتش دریاب، تا مایه غصه نگردد.

    تا رسد دستت به خود، شو  کارگر                چون فتی از کار، خواهی زد به سر

     

    • ۹۲/۰۱/۲۰
    • ثاقب زهرا

    تن پروری

    جوانی

    تندرستی

    فرصت

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">