ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    علی نخستین مسلمان و وصی رسول خدا

    جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۱۱ ب.ظ

    علی نخستین مسلمان و وصی رسول خدا 1   
    به اعتراف تاریخ نویسان و محدثان ، نخستین شخصی که به اسلام گروید، و دعوت پیامبر اسلام
    را پذیرفت امام علی بود، به این ترتیب :
    پیامبر اسلام
    در آغاز بعثت تا سه سال ، مخفیانه مردم را دعوت به اسلام می کرد، علی به عنوان نخستین نفر به او ایمان آورد و بعد خدیجه به او ایمان آورد، و بطور مخفیانه سه نفری نماز جماعت برپا می کردند و...



    پیامبر در سال سوم بعثت ، ازطرف خدا ماءمور ابلاغ و آشکار نمودن و دعوت خود گردید، در این هنگام آیه 214 سوره شعراء نازل شد: « خویشاوندان نزدیکت را انذار کن »
    پیامبر
    خویشان نزدیک خود را که چهل نفر بودند، به خانه ابوطالب دعوت کرد که بیشتر آن ها، عموها و پسر عموهای آن حضرت بودند، پس از صرف غذا وقتی که پیامبر می خواست ماءموریت خود ابلاغ اسلام را آشکار کند، ابولهب با سر و صدا و جوسازی ، مجلس را به هم زد و زمینه را از بین برد، و طبق گفته بعضی ابولهب دوبار مجلس را بهم زد. فردای آن روز پیامبر باز بستگان خود را دعوت نمود و به علی دستور داد مقداری غذا و مقداری شیر تهیه نمود، آنگاه 40 یا 45 نفر را دعوت نمود.


    علی نخستین مسلمان و وصی رسول خدا 2   
    وقتی که مهمانان حاضر شدند و از غذا خوردند، ابولهب فهمید که مجلس برای دعوت به رسالت پیامبر
    تشکیل شده است خواست مجلس را بهم بزند، ولی دفاع و نگهبانی ابوطالب از یکسو، و پیشدستی پیامبر برای اعلام از سوی دیگر، نقشه ابولهب را نقش بر آب کرد، پیامبر دعوت خود را این گونه شروع نمود:
    « ای فرزندان عبدالمطلب !من از جانب خدا به سوی شما بشارت دهنده و ترساننده ، فرستاده شده ام ، به من ایمان بیاورید و مرا یاری کنید تاهدایت شوید، تا در دنیا سرور عرب و عجم گردید و درآخرت اهل بهشت شوید.
    ای بستگانم !هیچکس مانند من برای خویشان خود، چنین ارمغانی نیاورده ، من خیر و سعادت دنیا و آخرت شما را آورده ام آیا کسی هست که با من برادری کند و از دین من پشتیبانی نماید،تا خلیفه و وصی من گردد، و در آخرت نیز با من در بهشت باشد؟»
    سکوت مرگبار سراسر مجلس را فراگرفت ، ولی ناگهان نوجوانی این سکوت را شکست و او علی
    بود (که در حدود 13 سال داشت ) برخاست و گفت : « ای رسول خدا! من تو را یاری می کنم » رسول خدا فرمود: بنشین ! بار دوم باز پیامبر دعوت خود را ابلاغ کرد، هیچکس پاسخ نداد، جز علی بار سوم نیز این دعوت تکرار شد، و تنها علی پاسخ مثبت داد.
    در این هنگام پیامبر
    فرمود:
    ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی علیکم فاسمعوا له و اطیعوه :
    « این - اشاره به علی
    - برادر و وصی و جانشین من بر شما است ، سخنان او را گوش دهیدو از او اطاعت کنید»

    برگرفته از کتاب « داستانهای شگفت انگیز از چهارده معصوم ، محمد محمدی اشتهاردی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">