ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    عرفان یهودی + قسمت دوم مستند اغوا (کابالا)

    پنجشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ب.ظ

    دهه شصت میلادی در ایالات متهده ی امریکا ، سال های شیوع موج معنویت خواهی جوانان بود. جنبش های جوانان هیپی و پانک در اعتراض به پایه های مادی تمدن غربی شکل گرفته بود و هر روز یک فرقه ی معنوی جدید با ادعای درمان نابسامانی های بشری ظاهر می شد . تعداد این فرقه های معنوی دست ساز چنان افزایش خیره کننده ای داشت که دهه  شصت و هفتاد میلادی در امریکا را با عنوان سال های انفجار فرقه ای می شناسند.

    درست در همین زمان و در بازار داغ معنویت ها و شبه عرفان های مختلف ، یک خاخام یهودی متولد نییورک به نام فیوال گروبر گر دست به تاسیس مرکزی معنوی در لس آنجلس زد . مرکزی که نام جدید و عجیبی داشت : مرکز آموزش کابالا  در آن زمان به سختی از میان جوانان ایالات متحده کسی پیدا می شد که لفظ کابالا را شنیده باشد و کسی نمی دانست که این لفظ ریشه ای یهودی دارد . در واقع خاخام گروبرگر  قصد اموزش عرفان سری یهود به نسل جوان امریکا را داشت. ولی هدف اصلی او چه بود؟ هنوز چهار سال از فعالیت موفقیت آمیز خاخام گروبرگر در امریکا نگذشته بود  که او تصمیم گرفت برای مطالعات بیشتر به اسرائیل سفر کند. او در سال 1984 و در حالی که نام خود را از فیوال گروبر گر به فیلیپ برگ تغییر داده بود، به امریکا مراجعت و دفتر مرکزی فرقه ی کابالا را در بلوار رابرتسون، واقع در جنوب شهر بورلی هیلز، در حومه ی لس آنجلس و در نزدیکی شهر لس آنجلس احیا کرد و خود را رهبر کابالیست های جهان نامید. او فرد زیرکی و بعد از مدتی توانست تعدادی از خوانندگان و هنرپیشگان هالیوود را به دفتر خود جذب کند و برای گسترش فعالیت های فرقه ای خود، از محبوبیت و شهرت آن ها کمال استفاده را ببرد. مدونا لوئیس سیکون معروف به مدونا، خواننده و رقاص امریکایی از جمله کسانی بود که پس از طی کلاس های کابالا در دفتر فیلیپ برگ ، در سال 2004 میلادی رسما" اعلام کرد که کابالیستن شده است. کابالیست شدن مدونا باعث تعجب بسیار زیاد مردم امریکا و جهان شد و باعث شد که نام کابالا  به عنوان عرفان یهود بر سر زبان ها بیفتد. مردم از یکدیگر سوال می کردند : کابالا دیگر چیست؟ برای اینکه بدانیم کابالا چیست بای در طول تاریخ به عقب بازگردیم. به طور کلی می توان عرفان یهودی را دارای 4 مرحله تاریخی دانست:

    1_ مرکابا(مرکاوا)

    2_ کابالا

    3_ عرفان حسیدی

    4_ کابالای جدید یا متاخر

    بنیانگزار عرفان مرکاوا شخصی به نام یوحنان بن زکای در قرن دوم قبل از میلاد مسیح بوده است. اطلاعات موجود از عرفان مرکاوا بسیار محدود است و تصویر درستی از ان در دست نیست. به طور کلی می توان گفت که عرفان مرکاوا  تحت تاثیر مستقیم تمدن هلنی یونان باستان و ادیان باستانی مصری و ایرانی بوده است پروفسر جان راسل هیلنز  در کتاب فرهنگ ادیان جهان در مورد مرکاوا چنین می نویسد : مرکاوا به معنای تخت یا عرش الاهی است و هدف از این سنت عرفانی رویت عرش یا ارابه ی الهی بوده است و برای نیل به این هدف استاد می بایست به حال مکاشفه ی عرفانی فرو رفته و انگاه از هفت تالار عبور کند. هر تالار را فرشته ای  نگهبانی می کرد و به ان هایی که اسم رمز عرفانی را را درست نمی دانند اجازه عبور نمی دهد. این رمز ها از ترکیب حروف الفبای عبری و اعداد ساخته می شوند. در عرفان مرکاوا رگه هایی از سحر و جادو  و علم حروف و اعداد به چشم می خورد که هدف از ان ها موضوع موعود آخرالزمان و پیش بینی و محاسبه دقیق روز پایان دنیا است.

    کابالا

    تلفظ اصلی واژه کابالا، قباله به معنی پذیرفتن و دریافت کردن است و اولین بار این واژه در قرن سیزدهم میلادی و حدود سال های 1260 تا 1290 توسط یک یهودی به نام موسی بن شم تاو لئونی در اروپا به عرفان یهود نسبت داده شد. موسای لئونی ادعا کرد که دین یهود دارای مفاهیم پیچیده و رمز الودی است که از زمان حضرت موسی به گروهی برگزیده از خاخام های یهودی و نسل به نسل و سینه به سینه به او رسیده است. او مدعی بود که این عرفان می تواند پرده از رموز افرینش بردارد و انسان را به پیش بینی حوادث اینده جهان موفق نماید. او این مجموعه را در کتابی مفصل به زبان آرامی تدوین کرد و نام آن را زوهر گذاشت.

    زوهر

    پس از تدوین کتاب زوهر توسط موسای لئونی این کتاب به عنوان کتاب اصلی کابالیت ها و حتی در مرتبه ی بالاتری از تورات قرار گرفت. موسای لئونی به منظور معتبر ساختن اثر خود و ساختن پیشینه ای تاریخی و باستانی برای ان ، مطالب کتاب خود را به شخصی به نام شمعون بن یوحای که در قرن دوم میلادی در اورشلیم می زیسته منتسب کرد. او مدعی شد که مطالب کتاب خود را از تعالیم مخفی شمعون بن یوحای که در کتابی نوشته و در منطقه ای در اورشلیم به دست وی مخفی شده است، دریافت کرده است. البته او هیچگاه موفق نشد که برای این ادعای بزرگ سندی ارائه کند و امروزه تمامی محققین کابالا بر این عقیده اند که مولف کتاب زوهر کسی جز خود موسای لئنی نیست و هیچ اثری از عرفان کابالا پیش از قرن سیزدهم میلادی وجود ندارد.

    موسای لئنی قسمت اعظم کتاب زوهر را به گفت و گو ها و مباحثاتی که میان شمعون بن یوحای و حلقه ی مریدان و شاگردانش در جلسه ی عرفانی انجام شده، اختصاص داده است. طبق روایت موسای لئونی در کتاب زوهر ، در این جلسات عرفانی شمعون به همراه شاگردانش از طریق تکرار بعضی حروف و کلمات جادویی ف به حالت خلسه فرو می رفتند و رز رین طریق سعی در دسترسی به رموز افرینش و قدرت های نهفته در طبیعت داشتند . نکته ی جالب اینجاست که در این جلسات خلسه اور، به روایت موسای لئونی گاهی شاگردان دچار حملات عصبی و دیوانگی می شدند و حتی در یکی از جلسات ، سه تن از شاگردان از دنیا می روند. عاقبت خود شمعون بن یوحای نیز در یکی از این جلسات و در حالت خلسه دیوانه شدم و می میرد.

    کتاب زوهر در سالیا بعد، به عنوان کتابی مهم و تأثیرگذار در میان یهودیان درآمد. کابالیست ها معتقد بودند که وجود کتاب زوهر در هر خانه ای سبب حفظ ساکنانش از خطرات و بلایا و آفت ها می شود. آنها این کاب را به سان کشتی نوح می دانستند که حاملین خود را از طوفان نجات می دهد. به تدریج کابالیست ها شأن و مرتبه ای بالاتر از فقیهان یهودی یافتند. آن ها با استفاده از تعالیم کتاب زوهر، جریان های مهم سیاسی و اجتماعی را در اروپای قرون وسطی و عصر رنسانس ایجاد کردند که یکی از مهم ترین آن ها پروژه اسلام هراسی در قرون وسطی بود.

    ادامه دارد...     


    منبع : دایرة المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم


    قسمت دوم مستند اغوا با موضوع کابالا


    دریافت

    نظرات  (۴)

    سلام.
    ممنون از شما.
    دانلود کردم.
    اینکه در این زمینه فعالیت میکنید خیلی خوبه..
    یا علی...
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون
    موفق باشید
  • سمیه ناصری
  • ممنون که در این زمینه فعالیت میکنید
    من تمام این مستندات رو دیدم
    .
    حتما به دوستان توصیه میکنم ببینن
    پاسخ:
    متشکرم
    سرافراز فرمودید
    سلام بزرگوار
    عید دوباره خدایی شدنمون مبارک!
    به روز هستیم، تشریف بیارید خوشحال میشیم...
    اللهم عجل لولیک الفرج
    پاسخ:
    چشم میام
    سلام
    عیدتان مبارک
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    عید شما هم مبارک

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">