ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

                                                                                                                            

    حضرت فاطمه سلام الله علیها در انتخاب همسر توجهی به مال و ثروت نداشت و آنچه در نظر او مهم بود، شخصیت انسانی و سرمایه اخلاقی شوهر بود . از آن طرف هریک از رجال قریش و بزرگان و ثروتمندان آرزوی وصلت با خاندان رسالت و داشتن همسری مانند فاطمه سلام الله علیها را در سر می پروراندند و گاه و بی گاه از او خواستگاری می کردند، ولی پیامبر با هیچکدام موافقت نمی کرد و می فرمود: تعیین همسر دخترم با خداست و من منتظر دستور خدا هستم . کسانی هم که پس از پیامبر بر مسند خلافت تکیه زدند، یکی پس از دیگری او را خواستگاری نموده و همان جواب را می شنیدند (1) .
    در میان یاران پیامبر فقط یک نفر بود که همه حدس می زدند پیامبر مایل است دختر خود را به ازدواج او در آورد و آن حضرت علی علیه السلام بود .


    اما از آن طرف حضرت فاطمه سلام الله علیها فقط روح بزرگ، عظمت اخلاق و ملکات فاضله علی علیه السلام برایش اهمیت داشت، نه مال و ثروت . او می دانست که اگر شوهر از لحاظ اقتصادی تهیدست باشد، ولی از جهت کمال و صفات برجسته انسانی غنی و توانگر باشد، این توانگری معنوی و روحی، جای فقر مالی را پر می کند و شیرین ترین زندگی بر آن زن و شوهر میسر می گردد، اما به عکس اگر امتیاز شوهر فقط از جهت مال باشد، ولی از لحاظ روحیات و اخلاق، ناپاک باشد، محیط آن زندگی به کانون عذاب و غم و اندوه مبدل می گردد .
    باید گفت زهرای عالی قدر
    سلام الله علیها در باب انتخاب همسر یک بانوی نمونه است و دخترانی که به سعادت آینده خویش علاقه مند هستند باید در انتخاب همسر از آن حضرت پیروی کنند .
    پیامبر فرمودند: «اگر علی بن ابی طالب
    علیه السلام نبود، هیچ یک از مردان جهان هم شان فاطمه نبودند (2) » .

    زندگی با علی - که تمامی زندگی خود را نثار پیشرفت و اعتلای اسلام نموده بود و اوقات شریفش به ملازمت و یاری رسول و فرستاده خاص خدا می گذشت - مشکلات و سختی های بسیار داشت .

    حضرت علی علیه السلام خود می فرماید: «در حالی با فاطمه ازدواج کردم که زیراندازی جز پوست گوسفندی نداشتیم که شب بر آن می خوابیدیم و روز علف شترمان را روی آن می ریختیم (3) .
    ولی زهرا
    سلام الله علیها آن چنان که شایسته روح بزرگش بود، با ازدواج با علی علیه السلام موافقت کرد و نشان داد که تنها ملاکش در تعیین همسر، ایمان و معنویت و رشد روحی او می باشد . او علی علیه السلام را چنین می شناخت: «علی علیه السلام رنج ها را مخلصانه برای خدا تحمل می کرد و برای اجرای فرمان خدا، نهایت کوشش را مبذول می داشت . او نزدیک ترین انسان ها به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود او در میان دوستان خدا، عظمت ویژه ای داشت . او آستین را بالا زده و با کمال خلوص در راه جهاد و انجام وظیفه تلاش می کرد (4) » .
    زن امروزی اگر نمی تواند خود را در فقر قشرهای محروم و کم درآمد جامعه شریک سازد، لااقل فقرا و مستمندان را در مکنت و دارایی خویش سهیم سازد .
    دختران ما چنانچه نمی توانند شرایط سخت و دشوار زندگی فقیرانه در خانه بخت را تحمل کنند، حداقل به عنوان اقتدا به بانوی بزرگ اسلام می توانند به امکانات در حد ضروری یک زندگی مشترک اکتفاء نموده و خواهش ها را به حداقل برسانند و بر مشکلات و دشواری ازدواج در شرایط کنونی نیفزایند .

    1) مناقب آل ابی طالب: ابن شهر آشوب، ج 1، ص 365 .
    2) کشف الغمه: علی بن عیسی اربلی، ج 3، ص 353 .
    3) فاطمة الزهرا: به نقل از صفوة الصفوة - ابن الجوزی، ج 2، ص 3 .
    4) ترجمه بیت الاحزان: محمدی اشتهاردی، خطبه زهرا، ص 119 .

    بانوی نمونه ( درسهایی از مکتب اسلام ، شماره 6 ، ص 81 )

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">