ا

ثـاقـب زهـرا

برکه ای در همین نزدیکی ست
با نیلوفری در آن
در انتظار دیدار ساحل
آه
چه انتظاری عبث
هرگز نشود این دیدار
تا زمانی که اشک برگهایش در برکه جاریست
نرسد به ساحل

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
پیوندها
حدیث موضوعی

تعبیر خواب آنلاین


  • انجمن

  • استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    فال حافظ

    ابزار فال حافظ


    قالب

    بدبخت ماه مبارک رمضان کیست؟

    چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۴۳ ب.ظ

    شکی نیست در اینکه بدبختی و خوشبختی در اختیار خود ماست، آدمی می تواند از راه معصیت و سرکشی و طغیان و ظلم و ستم به جایی برسد که او را اشقی الاولین گویند، چنانکه پیامبر اکرم(ص) در باره ابن ملجم مرادی چنین تعبیری فرموده و امثال نمرود و فرعون و کسانی که راه آنها را رفته و طریق آنها را پیموده اند نیز از مصادیق آدم می باشند.

    همچنین انسان می تواند از راه بندگی و اطاعت به جای رسد که از اولیای خدا گردد و همچون سلمان فارسی شود که رسول خدا(ص) در حقش چنین بفرماید "سلمانُِ منّا اهل البیت" و یا آنکه خداوند،پیامبرخود را مامور کند که آنها را دوست بدارد، همان طوری که روایت شده که آن حضرت فرمود: خداوند مرا فرمان داده به دوستی چهار نفر، از او پرسیدند آنها چه کسانی هستند. حضرت فرمود: علی، سلمان، ابوذر و مقداد.

    ماه مبارک رمضان ماهی است که هر انسانی باید ازآن بهره مند گردد و تا فرصت دارد از وقت استفاده کرده و تنبلی و بی تفاوتی را کنار گذارده، به سوی نیکبختی خود حرکت کند و از بدبختی بگریزد و با کوشش هر چه تمام تر، آمرزش الهی را کسب نماید تا مشمول سخن پیامبر (ص) نگردد که فرمود: همانا بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا محروم بماند.

    نقل شده که آن حضرت روزی بر منبر رفت، چون از پله اول بالا رفت، گفت: آمین! آنگاه به پله دوم قدم نهاد و گفت: آمین! به پله سوم پا گذارد، گفت: آمین! بعد روی منبر نشست. اصحاب پرسیدند برای چه آمین گفتی؟

    فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: بینی کسی بر خاک مالیده شود که در نزد او نام تو برده شود، پس بر تو صلوات نفرستد، من گفتم: آمین! آنگاه گفت: بینی کسی بر خاک مالیده شود که پدر و مادر را درک کند، پس داخل بهشت نگردد، من گفتم: آمین! سپس گفت: بینی آن کسی بر خاک مالیده شود که ماه رمضان را درک کند وآمرزیده نشود.من گفتم،آمین!.

    "بینی به خاک مالیدن" کنایه از بدبختی و ذلت و خواری و مردن و روی زمین کشیده شدن است و لفظ "آمین" که در دعاها دیده می شود به معنی"خدایا به جا آور" است، چنانکه از امام صادق(ع) نقل شده که آمین به معنی "ربّ افعل" است و یا اسمی است از نام های خدا.

    ممکن است کسی سوال کند مگر امکان دارد که شخصی در این ماه بزرگ که ماه رحمت و برکت و مغفرت است آمرزیده نشود؟ پاسخ می دهیم آری زیرا این نعمت و این فضیلت، ازآن کسانی است که قدر این ماه را بداند و براستی به سوی خدا بروند.

    اما کسانی که این ماه را ماه سورچرانی و قمار و شراب و خوشگذرانی و عیش و نوش و توطئه علیه مسلمانان قرار می دهند، مسلما بدبخت و دور از رحمت خواهند بود و به عنوان مثال باید گفت آبی که حیات بخش و سرچشمه حیات است، همان آب برای عده ای سبب قطع حیات خواهد شد.

    یکی از وظایف روزه دار، یادآوری روز قیامت است و اینکه بداند همچنانکه در اینجا به سبب روزه، گرسنه و تشنه خواهد شد، همچنین روزی در پیش رو خواهد داشت که گرسنگی و تشنگی آن بسیارشدید است و لذا باید خود را برای چنان روزی، بسازد.

    موضوع ذکر و تذکر در قرآن و روایات بسیار دیده می شود و جدا قابل توجه بوده و سفارش فراوان نسبت به آن گردیده و اتفاقا در بسیاری از موضوعات به کار برده شده است.

    -در خداشناسی و عظمت پروردگار چنانکه در آیات بسیاری دارد که پروردگار خود را به یادآور. (آیه 45 سوره انفال)

    - در نعمتهای الهی، چنانکه دارد نعمت های خدا را یاد کنید. (آیه 231 سوره بقره)

    -درباره آفرینش خود انسان. (آیه 67 سوره مریم)

    - درباره یادآوری بندگان خالص، پیامبران و.. (آیه 16 سوره مریم)

    -درباره آنچه در کتاب های آسمای است،چنانکه فرموده؛بیاد آورید آنچه را که در تورت است. (آیه 24 سوره ص)

    -درباره خلقت موجودات،از طریق زوجیت و طریق دیگر فرود آمدن باران ازآسمان. (آیه 49 سوره الذاریات)

    - درموضوع تقوا، زنده کردن مردگان، بهشت و جهنم، و اصل مردن و صدها موضوع دیگر. (آیه 80 سوره انعام)

    امام عسکری(ع) فرموده است: احتضار خود را در نزد زن و بچه ات به یادآور که نه طبیبی هست که ترا از مرگ باز دارد و نه دوستی که ترا نفع دهد. همچنین حضرت علی(ع) فرموده است: هر که دوری سفرآخرت را به یاد آوردآماده گردد، یعنی به واجبات پرداخته و از محرمات دوری نماید و به طور خلاصه برای آخرت خود توشه بر گیرد.

     منبع: ابنا/مهر

    نظرات  (۲)

    با گروه استهلال به کدامین سرزمین هجرت کنیم برای رویت هلال روی ماهت
    سلام

    خدایا ما که عمل مورد قبولی برا این ماه نداشتیم
    ولی رحمت شما بی انتهاست
    ما را به آل الله ببخش

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">